Aksonometria ukośna z zadanym kierunkiem rzutowania

Obecny model to pochodna poprzedniego - nazwany przez nas "aksonometria ukośna-prosta". Różnica polega na uszczegółowieniu parametrów :
skala i ∠α.
∠α będzie decydował o "skali" zaś ∠β to kąt pod jakim narysujemy oś OY

Charakterystyka modelu to kierunek rzutu określony przez dwa kąty: α i β - patrz rysunek powyżej.

Rysunek wykonamy w płaszczyżnie XZ.
Z Δ WPP' obliczmy :
WP'=y·ctgα
Zaś z Δ WRP' mamy wzór rzutu A(x,y,z)=(xe,ye):
xe=x+WP'·cosβ = x+y·ctgα·cosβ
ye=z+WP'·sinβ = z+y·ctgα·sinβ

Poprawimy jeszcze procedurę rysującą odcinek w przestrzeni:

linia(g,p.x+p.y*ctg*cf,p.z+p.y*ctg*sf, k.x+k.y*ctg*cf,k.z+k.y*ctg*sf);

W zaleznosci od wartosci parametru α i β wyróznia sie kilka typowych rzutów ukosnych.
Dla α=45º i β∈{30º,45º} - rzut kawaleryjski
dla α=63,4º i β∈{30º,45º} - rzut gabinetowy

W aplecie ilustrującym ten model, możliwość zmiany kątów α i β pozwala jedynie zorientować się jak może być prezentowana bryła. Poza czysto estetycznymi aspektami, nie można dodatko interpretować stanów bryły (np położenie obserwatora, bryły).