Reprezentacja bryły
|
Jak reprezentować wielościan ? |
||||
|
W przypadku pojedyńczego wielościanu wypukłego (u nas graniastosłup prawidłowy) pełną wiedzę o bryle daje reprezantacja wierzchołkowo-krawędziowa. Ważne jest by odpowiednio ponumerować wierzchołki i krawędzie ! Odpowiednio tzn zachowując naturalny porządek (odwrotnie do ruchu wskazówek zegara - rys), który można wykorzystać podczas realizacji algorytmu rysowania, oceny widoczności czy też oświetlenia.
Wierzchołki (kolor zielony) podstawy dolnej numerujemy liczbami 0..(n-1).
Wierzchołki podstwy górnej zaś liczbami: n..(2n-1).
Krawędzie (kolor żółty) podstawy dolnej numerujemy liczbami 0..(n-1). graniastosłup prawidłowy: o wysokości h, podstawa n-kąt foremny wpisany w koło o promieniu r . 1º Rysujemy wszystkie krawędzie bez względu na ich widoczność. Wystarczy wtedy w tablicy pkt3d w[] zgromadzić współrzędne wierzchołków.
2º Rysujemy tylko krawędzie widocznoczne.
W tablicach: boolean l[] notujemy widoczność. int l1[], l2[] numery wierzchołków: początek i koniec krawędzli l. Pozostaje jeszcze problem oceny widoczności krawędzi. |