Grafika 3D
Janusz Sobieraj - 28 LO

Jak rysować figury przestrzenne

Pokażę jak narysować figurę przestrzenną i jak zbudować niezbędne narzędzia dla tego zadania. Zostaną więc omówione dwa najczęściej stosowane modele prezentacji czyli rzut równoległy i rzut perspektywiczny.
Omówię cztery sposoby rysowania rzutu równoległego. Ostatecznie dla dalszych algorytmów wybiorę jeden (klasa _3d ), który w tym opracowaniu nazywam "wg kątów obserwacji".
Niezbędne funkcje i procedury najwygodniej będzie zgromadzić w formie klasy, zdefiniuję taką klasę.
Rozwiążę problem widoczności ścian graniastosłupa wypukłego.
Pokażę prosty sposób oświetlenia dla bryły typu wielościan.

Narysujemy wykres funkcji z=f(x,y). Dla uzyskanych powierzchni funkcyjnych zdefiniuję i rozwiążę problem widoczności. Rozwiązania zaprezentuję w dwóch algorytmach.

Otrzymane rozwiązania (w formie klasy _3d i persp) zachowają adresowania w R3 i w sposób naturalny będą dzidziczyły metody i pola klasy lo28. Klasa lo28, przypomnę, adresuje swoje procedury w rzeczywistym układzie OXY. Zakładam więc, że znasz założenia klasy lo28.

Jeśli natrafisz na problemy z ogladaniem przykładowych apletów, przeczytaj wskazówki.!!

Janusz Sobieraj - 28 LO
Warszawa, kwiecień 2010