Aksonometria
|
Rzut aksonometryczny |
|
|
Sceny trójwymiarowe lub po prostu bryły na ekranie komputera przedstawiamy rysując ich rzut. Niech naszym zadaniem będzie wykreślić rzut np wielościanu. Oczywiście wyliczymy uprzednio współrzędne wszystkich niezbędnych elementów. Zastosujmy RZUT AKSONOMETRYCZNY (równoległy). rys. ze strony PK
Cytat - strona Politechniki Koszalińskiej
Załóżmy, że dane są trzy osie rzutów x, y i z przecinające się w punkcie O. Odłóżmy od tego punktu na dodatniej części każdej z osi odcinek tej samej długości d przyjęty za jednostkę, po czym rzućmy osie wraz z odcinkami w kierunku k na jakąkolwiek płaszczyznę πa, różną od π1, π2, π3. Płaszczyznę tę nazwiemy rzutnią aksonometryczną. Otrzymany w ten sposób rzut równoległy będzie figurą składającą się z trzech prostych xa, ya i za mających wspólny punkt Oa i przecinających się pod kątami, których wielkość zależy od ustawienia rzutni aksonometrycznej i od kierunku rzutów. Na każdej z tych prostych znajdzie się rzut odcinka d (rzuty te oznaczono na rysunku symbolami dx, dy i dz). Proste xa, ya i za nazywamy osiami aksonometrycznymi, punkt Oa - środkiem aksonometrii, odcinki dx, dy i dz - jednostkami aksonometrycznymi. W przypadku ogólnym nie są one sobie równe, ani nie równają się odcinkowi d,
Stosunki długości odcinków:
dx:d , dy:d , dz:d I dalej ze strony Politechniki Koszalińskiej : - (rysunek również z tej strony)
Teraz poszukam analitycznego modelu takiego przekształcenia i zdefiniuję prostą implementację, która pozwoli przedstawić na ekranie komputera bryłę (np graniastosłup) . |