Program C.a.R
Janusz Sobieraj - 28 LO

Program C.a.R Konstrukcje geometryczne. Jak zaprogramować ?

Klasyczna konstrukcja to taka, którą wykonamy jedynie przy użyciu cyrkla i linijki. Taki wymóg zawdzięczamy Platonowi - dlatego takie konstrukcje często nazywamy platońskimi.
W praktyce szkolnej mamy dodatkowe wymogi. Jest to konieczność dowodu poprawności, dyskusji liczby rozwiązań i opisu konstrukcji.
Rozwiązanie zadania często rozpoczynamy analizą starożytnych (Platona) czyli analizą rysunku przy założeniu, że zadanie zostało już rozwiązane. Takie założenie zwykle pozwala znaleźć poprawne rozwiązanie.
W tym opracowaniu zajmę się konstrukcjami geometrycznymi wykonywanymi przy zastosowaniu specjalizowanego programu. Ale przede wszystkim spróbujemy spojrzeć na zagadnienie jako informatycy-programiści.

Posłużę się program C.a.R (Compasses and Ruler -autor René Grothmann). Jest to program na warunkach licencji GPL (General Public License). Aktualna wersja (9.00 z 2009 r) jest napisana całkowicie w Javie i jest niezależna od systemu operacyjnego (pierwsza taka wersja powstała ok roku 2005). Więcej o programie, link do wersji instalacyjnej znajdziesz na oficjalnej stronie.

W tym opracowaniu prezentuję dwie takie wersje: z 2005 i 2009 roku. Program można używać "bezpośrednio" ze strony HTML (tak jak u nas) lub skorzystać z pliku jnlp (uzyskujemy pełną najnowszą wersję w trybie on-line).
Można oczywiście zainstalować program w systemie. Wystarczy również zwykłe przekopiowanie całości wymaganych plików do określonej lokalizacji (np na dysku sieciowym).

Uczciwie mówiąc, pierwszym powszechnie zauważonym programem konstrukcyjnym w Polsce był Cabrie Geometrie "firmowany" przez politechnikę w Grenoble.
Osobiście używałem Cabrie ( w wersji Dos) już w okolicach roku 1990. W przeciwieństwie do C.a.R jest programem rozpowszechnianym na zasadach komercyjnych ( co oczywiście nie jest żadną wadą ).
Oba są świetne, dają porównywalne efekty i przyjemność z pracy.

W drugiej części pokazuję jak można zdefiniować narzędzia aby samodzielnie zaprogramować niektóre rozwiązania z działu konstrukcje geometryczne.

Rozwiążę zadania :
(1) - Okrąg wpisany w trójkąt.
(2) - Owal jako MG środków okręgów wpisanych w okrąg.
(2) - Suma łuków jako MG środków okręgów wpisanych w okrąg.
Skorzystam z elementarnych wzorów geometrii analitycznej oraz z rozwiązania zawartego w klasie lo28.

Jesli natrafisz na problemy z ogladaniem przykladowych apletów, przeczytaj wskazówki.!!

Janusz Sobieraj - 28 Liceum
Mazury, lipiec 2009