- Wstęp
- Konstrukcje geometryczne
- Rozwiązanie programistyczne
- Autor
|
Obok aplet przedstawia wielościan będący sumą dwóch ostrosłupów prawidłowych, sześciokątnych, ściętych.
Ponieważ nazwa jest długa nazwę go roboczo "wielościan z talią".
Rysując go korzystałem z kolejnych wniosków jakie można wyprowadzić z tw. Pohlkego. Oto one:
- Rzutem odcinków równoległych są odcinki równoległe.
- Odcinki równoległe ulegają skróceniu w tej samej skali.
- Rzut zachowuje podział odcinka.
- Kąty proste ulegają skręceniu o ten sam kąt.
|
Najważniejsze, by prawidłowo narysować rzut sześciokąta foremnego, który jest w podstawie pojedyńczych ostrosłupów.
Proponuję by samodzielnie wykonać rysunek bryły nieco mniej skomplikowanej - ostrosłupa o podstawie sześciokąta foremnego.
↑↑Myszą, przeciągając, możesz zmieniać położenie punktów A, B, C i D - uzyskasz zmiany bryły.
↓↓Na dolnym aplecie przeciąganie zmienia punktu oznaczone "kółeczkami" - uzyskasz zmiany rzutu.
Aplet po lewej pokazuje jak wnioski 1-4 pozwalają narysować rzut sześciokąta foremnego ( w najprostszej sytuacji.)
Punkty W i K należy wybrać arbitralnie i tak naprawdę ten wybór decyduje o parametrach rzutu:
- W -skróceniu odcinków nierównoległych do rzutni
- K -skręceniu kątów prostych
|
Nawiasem mówiąc, te dwa parametry (skrócenie i skręcenie) są bardzo istotne gdy ustalamy analityczny model tego rzutu (zobacz opracowanie)
|