Klasa lo28
Janusz Sobieraj - 28 LO

Zastoswanie mapy bitowej w apletach Javy

Jeśli chcesz przed obserwatorem ukryć mozolność rysowania pewnej sceny (zwłaszcza w programach z wątkiem animacji), można i trzeba posłużyć się mapą bitową, na której wykonamy wszystkie niezbędne czynności a gotowy rysunek szybko przekopiujemy na ekran widoczny ( tu okno apletu ).
Technika ta, powszechnie nazywana jest zastosowaniem ekranu niewidocznego. Pakiet (klasa ) lo28 nie ma zestawu specjalnych procedur i funkcji do pracy na mapie bitowej.

Wszystkie procedury po prostu bez żadnych specjalnych zabiegów są gotowe do tego zadania !

Jak wiadomo, procedury graficzne w java.awt.Graphics jako obowiązkowego parametru wymagają kontekstu wyświetlania.
Aby więc cokolwiek narysować na ekranie niewidocznym (mapie bitowej) należy utworzyć dla konkretnej mapy jej kontekst - i to wszystko.
W aplecie zadeklarujemy zmienną typu : mapa bitowa .
Będziemy "rysowali na tej zmiennej".
Sekwencja zdarzeń w naszym aplecie powinna być następująca :
Image strona;
Graphics kontekst;

public void init( )
{
    lo28.init(getSize( ));
    setBackground(lo28.tlo);
    strona=createImage(getWidth( ),getHeight( ));
    kontekst=strona.getGraphics( );
}

void zadanie(Graphics g)
{
    lo28.okrag(g , lo28.p2d(1,2),3);
    prostokat(g , lo28.p2d(-2,3),5,5,clRed);
}

public void paint(Graphics g)
{
    zadanie(kontekst);
    g.drawImage(strona,0,0,this);
}


1. Deklaracja i zainicjowanie zmiennej (mapy bitowej) strona i jej kontekstu kontekst - procedura init().

2. Przykładowe zadanie z wykorzystaniem strony - procedura zadanie(Graphics g).

3. Pokazanie naszej pracy
- procedura paint(Graphics g).