Atraktory i fraktale
|
Atraktory i fraktale- jak skutecznie rysować |
|
|
W zadaniach zaprezentuję przede wszystkim różne algorytmy uzyskiwania fraktali (atraktorów). Najprościej wygenerować takie, które opisane są równaniami (zwykle rekurencyjnymi) - od takich zacznę. Pokażę fraktale, które są krzywymi, o przejrzystej rekurencyjnej budowie. Obszernie omówię algorytmy rysujące trójkąt Sierpińskiego, również wersję 3D czyli piramidę Sierpińskiego. Zakończę algorytmem "gra w chaos" oraz algorytmem IFS. Specjalny rozdział poświęcę zbiorowi Mandelbrota najsłynniejszej figurze w tym towarzystwie. Pokażę występujące problemy numeryczne lub problemy z wizualizacją. Skupię się na metodach i rozwiązaniach informatycznych. Motyw zawsze będzie ten sam :fraktale (atraktory) to fascynujące figury, tak po prostu. Przy tym założeniu, problem mamy jeden : JAK CIEKAWIE ZAPREZENTOWAĆ FIGURĘ - i o tym w sumie jest ten artykuł - jak ją w miarę sensownie rysować. Z Wikipedii:
Fraktal w znaczeniu potocznym oznacza zwykle obiekt samo-podobny (tzn. taki, którego części są podobne do całości) albo "nieskończenie subtelny" (ukazujący subtelne detale nawet w wielokrotnym powiększeniu).Matematycy obecnie proponują określać fraktal jako zbiór, który:
Atraktor jest ukrytym, trudnym do zaobserwowania uporządkowaniem procesu.
Jeśli zdecydujesz się na rozwiązanie jakiegoś omówionego zadaniam zastanów się i starannie dobierz strukturę danych i metodę "graficznego wyrazu" swojej implementacji. Jesli natrafisz na problemy z ogladaniem przykladowych apletów, przeczytaj wskazówki.!! |