Błądzenie losowe
Janusz Sobieraj - 28 LO

Błądzenie losowe - pojęcia podstawowe,przykłady

Błądzenie losowe: to proces podejmowania kolejnych kroków. Ustala się długość kroku, a kierunek ruchu jest losowany.
Przy czym prawdopodobieństwo losowania musi być takie same dla wszystkich kierunków.
Zobacz też →definicję w Wikipedii

[Twoja przeglądarka nie obsługuje apletów Javy] Po prawej stronie listing najprostszej wersji takiego błądzenia "z powtórzeniami" z użyciem liczb losowych.
Owa pętla będzie niejako motywem przewodnim kolejnych zadań.
while(true) 
{ 
  kierunek=losowa(4); 
  switch (los) 
  { 
    case 0: y--; 
    case 1: y++; 
    case 2: x--; 
    case 3: x++; 
  } 
  piksel(x,y); 
}

A po lewej stronie aplet
Karola Bieńkowskiego pokazujący "błądzenie z powrotami" w kwadratowym obszarze.
Kliknięcie myszą powoduje rozpoczęcie błądzenia od nowa.
Kolor szary pokazuje "odwiedzone punkty", zaś kolorem czerwonym pokazano ostatnich 150 odwiedzin.
Ta symulacja opiera się tylko na losowaniu kierunku i nie zawiera żadnych "fizycznych" interpretacji.

Prezentacja jest ilustrację tezy:
błądzenie w płaszczyźnie 2-wymiarowej prawie na pewno kończy się powrotem do punktu wyjścia.
W przestrzeni 3D, hipoteza nie jest już prawdziwa. Innymi słowy, błądzący losowo ptak mógłby zawsze błądzić w przestrzeni, nigdy nie trafiając do swojego gniazda.