|
Błądzenie losowe:
to proces podejmowania kolejnych kroków.
Ustala się długość kroku, a kierunek ruchu jest losowany.
Przy czym prawdopodobieństwo losowania musi być takie same dla wszystkich kierunków.
Zobacz też →definicję w Wikipedii
Po prawej stronie listing najprostszej wersji takiego błądzenia "z powtórzeniami" z użyciem liczb losowych.
Owa pętla będzie niejako motywem przewodnim kolejnych zadań.
while(true)
{
kierunek=losowa(4);
switch (los)
{
case 0: y--;
case 1: y++;
case 2: x--;
case 3: x++;
}
piksel(x,y);
}
|
A po lewej stronie aplet Karola Bieńkowskiego pokazujący "błądzenie z powrotami" w kwadratowym obszarze.
Kliknięcie myszą powoduje rozpoczęcie błądzenia od nowa.
Kolor szary pokazuje "odwiedzone punkty", zaś kolorem czerwonym pokazano ostatnich 150 odwiedzin. Ta symulacja opiera się tylko na losowaniu kierunku i nie zawiera żadnych "fizycznych" interpretacji.
Prezentacja jest ilustrację tezy:
błądzenie w płaszczyźnie 2-wymiarowej prawie na pewno kończy się powrotem do punktu wyjścia.
W przestrzeni 3D, hipoteza nie jest już prawdziwa. Innymi słowy, błądzący losowo ptak mógłby zawsze błądzić w przestrzeni, nigdy nie trafiając do swojego gniazda.
|
|