Korzystamy z modelu RGB
Z Wikipedii:
RGB jeden z modeli przestrzeni barw, opisywanej współrzędnymi RGB. Jego nazwa powstała ze złożenia pierwszych liter angielskich nazw barw: R - red (czerwonej), G - green (zielonej) i B - blue (niebieskiej), z których model ten się składa.
Jest to model wynikający z właściwości odbiorczych ludzkiego oka, w którym wrażenie widzenia dowolnej barwy można wywołać przez zmieszanie w ustalonych proporcjach trzech wiązek światła o barwie czerwonej, zielonej i niebieskiej.
Z połączenia barw RGB w dowolnych kombinacjach ilościowych można otrzymać szeroki zakres barw pochodnych, np. z połączenia barwy zielonej i czerwonej powstaje barwa żółta. Do przestrzeni RGB ma zastosowanie Synteza addytywna, w której wartości najniższe oznaczają barwę czarną, najwyższe zaś białą.
Aplet po lewej stronie pokazuje dostępne kolory w modelu RGB, trzy składowe R, G i B w ilościach
0 - 255 zostają "wymieszane" tworząc wyjściowy kolor opisany liczbą podaną u dołu naszego apletu.
Zwróć uwagę na zapis szesnastkowy, w którym składowe koloru są charakterystycznie uporządkowane wg. schematu:
0xRRGGBB (Java) i 0xBBGGRR (C++Builder). To jeden ze sposobów określania koloru we własnym programie napisanym w C++Builderze lub Javie.
W HTML-u definiujemy : #RRGGBB patrz -> wykaz kolorów predefiniowanych
Liczba określająca kolor może być przekazywana kompilatorowi na 4 sposoby:
Języki programowania posiadają oczywiście mechanizmy tworzenia kolorów i zmiany kolorów rysowanych figur:
C++Builder | Skutek |
---|---|
kolor=0xA873AE |
Utwórz kolor |
kolor=RGB(174,115,168) |
Utwórz kolor |
Form1->Canvas->Pen->Color=kolor; |
Zmień kolor pióra |
Form1->Canvas->Brush->Color=kolor; |
Zmień kolor pędzla |
Java | Skutek |
---|---|
kolor=new Color(0xAE73A8) |
Utwórz kolor |
kolor=new Color(174,115,168) |
Utwórz kolor |
kolor=new Color(0.2f,0.75f,0.46f) |
Utwórz kolor |
g.setColor(kolor) |
Zmień kolor pióra/pędzla |